Springer Healthcare Spotlight
Van fysiek naar digitaal: online symposium, on-demand webcast en Q&A-video’s
De case
Er werd besloten om een fysiek symposium, dat al tweemaal was uitgesteld, om te bouwen naar een online evenement. Maar hoe maak je van een dagprogramma een behapbaar online programma? En als je dan toch videobeelden hebt: op welke manier kun je de content hergebruiken door het achteraf online beschikbaar te stellen?
Onze aanpak
In overleg met onze partner hebben we het oorspronkelijke fysieke programma goed bekeken. Besloten is om bij elkaar passende programmaonderdelen en hun sprekers samen te voegen tot twee live webcasts. De beoogde dagvoorzitter werd op deze manier moderator van twee live online sessies. Tijdens inhoudelijke voorbesprekingen werd de input van de verschillende sprekers op elkaar afgestemd. De twee live webcasts vonden plaats op dezelfde avond met een tussenpauze van 30 minuten. Beide webcasts duurden minimaal 90 minuten en werden voor 2 punten geaccrediteerd. De doelgroep kon de webcasts afzonderlijk volgen, maar kon uiteraard ook aan beide webcasts deelnemen en op deze manier 4 accreditatiepunten verdienen. Beide webcasts werden aansluiten geaccrediteerd en on-demand aangeboden..
Het resultaat
Tijdens de live uitzending werden 528 en 457 kijkers uit de primaire doelgroep bereikt. De uitzendingen werden beoordeeld met een 7,5 en een 8. De inhoudelijke boodschap is bij beide onderwerpen goed overgebracht waarmee het doel van onze partner zeker is bereikt. De on-demand webcasts staan inmiddels live en ook daarvoor is de belangstelling vanuit de doelgroep groot. Een bijkomend voordeel van deze aanpak was de mogelijkheid om de doelgroep bij de on-demand nascholingen uit te breiden: secundaire doelgroepen, die niet welkom waren tijdens de live bijeenkomst en in dit geval de live webcast, krijgen nu alsnog toegang tot de content.
Extra spin-off
Tijdens de webcast werden heel veel vragen gesteld door kijkers. Deze konden niet allemaal tijdens de uitzending worden beantwoord. De leukste en meest gestelde vragen zijn geselecteerd en door de betrokken sprekers op video beantwoord. Dit heeft geleid tot 4 aanvullende video’s van elk een paar minuten die worden verspreid onder deelnemers, maar ook als teaser kunnen dienen voor de on-demand nascholingen.
Van strategie naar concreet educatie-, media- en contentmarketingplan voor een farmaceutisch bedrijf
De case
Geregeld kunnen wij farmaceutische bedrijven helpen bij het opzetten, uitrollen en begeleiden van hun marketingjaarplannen. Uiteraard kunnen wij daarbinnen zelf projecten uitrollen, maar er is ook ruimte voor andere partijen met wie onze klanten en/of wij samenwerken. Samen met een groot farmaceutisch bedrijf hebben we een geïntegreerd jaarplan uitgewerkt dat aansluit bij hun strategie en dat contentmarketing, media en educatie bevat.
Onze aanpak
We hebben daarbij het volgende stappenplan gevolgd.
- Samen met de product of marketing manager of brand lead bespreken we, uiteraard vertrouwelijk, in één gesprek de (twee)jaarsmarketingstrategie. We kijken naar de communicatie- en educatiedoelstellingen, de markt: de doelgroepen, de concurrentie, de media. We bespreken ook best practices, zowel van onze klant als onze eigen.
- Daarna maken wij een eerste opzet voor een communicatie- en educatiejaarplan dat aansluit bij de doelstellingen.
- Dit wordt bij de klant intern verder besproken, en na een aantal weken vindt een vervolggesprek plaats.
- Van daaruit bepalen we welke onderdelen waar en door wie zouden kunnen worden opgezet en hoe die met elkaar een concrete contentmarketingflow door het hele jaar heen vormen.
- Projecten die Springer daarbinnen organiseert worden daarna concreet in een voorstel uitgewerkt.
Het resultaat
We hebben samen met onze klant volgens dit jaarplan een aantal educatieve activiteiten opgezet, die op verschillende manieren zijn ingezet en gebruikt door de buitendienst. En andersom konden we een aantal micro-learnings maken, die tezamen een geaccrediteerde nascholing werden. Geheel ondersteund door een mediacampagne en contentmarketing voor zowel de educatie als de branding van het product in kwestie. Het leverde een tevreden klant op die er én zichtbaarheid én veel nieuwe contacten mee had bereikt.
Video-opname met green screen
De case
Door gebruik te maken van een green screen kunnen in de video naast de spreker makkelijk tekst en figuren in beeld worden gebracht. Het verhaal van de spreker wordt zo ondersteund en de boodschap voor de doelgroep nog duidelijker gebracht. Het kan gaan om een video met een specifiek onderwerp, maar bijvoorbeeld ook om een congres highlights video. Veelal zijn de video’s gericht op de Nederlandse praktijk en hebben een lengte van ongeveer vijf- tot maximaal 10 minuten. En met een green screen is het mogelijk om op elke locatie een video-opname te maken.
Onze aanpak
In samenspraak met spreker, medical writer en klant wordt een script uitgewerkt. Dat is bij voorkeur een slide set die tijdens de opname ter ondersteuning van de spreker kan worden afgespeeld en waarvan tekst en figuren in de video worden getoond. De video-opname en montage daarvan worden uitgevoerd door een partner van ons. Door plaatsing van de video op ons platform MedNet is de video voor de betreffende doelgroep makkelijk te bekijken. En traffic naar de video kan worden gegeneerd door het versturen van een dedicated e-mail uit naam van MedNet.
Het resultaat
Veel artsen vinden het leuk om zo mee te werken aan een video-opname. En het geeft ons de mogelijkheid om de video te koppelen aan ons platform MedNet.
PLUS
Augmented Reality, Virtual Hospitals, Home Study Solutions, Meeting Pre-Work, Launch Programs, Custom Presentations, and more